קופסה שחורה ברכב: כך היא יכולה לסייע בתביעות ביטוח

קופסה שחורה ברכב יכולה לעזור לכם להוכיח את הטענות שלכם בתביעות ביטוח, ולקבל את הפיצויים והכספים שמגיעים לכם

לא הרבה אנשים יודעים את זה, אבל ברכבים החדשים יש קופסה שחורה, ממש כמו במטוסים. במאמר הזה נכיר את הקופסה השחורה שיש לכם באוטו, נבין מה התפקיד שלה ואיך היא יכולה לעזור לכם בתביעות ביטוח.

אבל לפני שנתחיל, אם הרכב שלכם היה מעורב בתאונת דרכים, או שהוא נפגע בדרך כזאת או אחרת, אני ממליץ לכם ליצור עמי קשר כדי ליהנות משירות של שמאי רכב פרטי שדואג לאינטרסים שלכם, במקום שמאי רכב שעובד עם חברות הביטוח.

מהי הקופסה השחורה שיש ברכב?

הקופסה השחורה שמותקנת ברכבים חדשים, היא רכיב אלקטרוני שמותקן במחשב כריות האוויר ברכב. ממש כמו במטוסים, תפקידה של הקופסה השחורה הזאת לאסוף מגוון נתונים מרכיבים שונים ברכב, ולשמור את היסטוריית הפעילות של המכונית שלכם.

הקופסה השחורה אוגרת ושומרת נתונים שונים ובהם מהירות הנסיעה של הרכב, מצב הפעילות של המנוע, זוויות היגוי, לחיצה על דוושת הבלם ועל דוושת ההאצה ועוד.

לכתבה ב"ישראל היום" על הקופסה השחורה שמותקנת ברכבים

חוקרי תאונות דרכים עושים שימוש במחשב הרכב כדי להבין בדיוק מה קרה לפני התאונה, מה היתה התנהגות הנהג ומה התרחש ברכב, וכך הם יכולים להבין טוב יותר מה הסיבה לתאונה ומה גרם לה.

סוגים שונים של קופסאות שחורות

ברכבים שלנו, לפחות הרכבים שמיוצרים בשנים האחרונות, מותקנות שתי קופסאות שחורות משני סוגים שונים. קופסה שחורה אחת היא קופסת האירועים (Event Data Recorder), והשנייה היא קופסת הנתונים (Data Recorder).

קופסת האירועים

קופסת האירועים מתעדת נתונים שונים הקשורים למהירות הרכב, לצמיגים, לדוושת הבלם, לדוושת ההאצה ואירועים נוספים שקשורים לפעילות הרכב.

הקופסה הזאת מתחילה את פעילותה מיד כאשר המכונית מתחילה תנועה.

קופסת הנתונים

תפקידה של קופסת הנתונים היא לתעד ולאסוף נתונים מורכבים יותר, ובהם מיקום הרכב על פי זמנים, מצב המנוע, מצב הצמיגים ועוד.

בעוד שקופסת האירועים שומרת נתונים לטווח קצר של כמה שניות, הרי שקופסת הנתונים אוגרת מידע בצורה רחבה ורצינית יותר, ומתייגת נתונים חריגים שנרשמים כתקלות ביחידות השונות של המכונית.

כך הקופסה השחורה יכולה לסייע בתביעות ביטוח

כאשר אני ניגש לבחון תאונה ברכב, יש לי את היכולת לגשת למאגר הנתונים שנצבר בקופסאות השחורות השונות, וכך ללמוד על האירועים שקרו ברכב לפני שהתאונה התרחשה.

המידע הזה עוזר לי, וללקוחות שלי, להתמודד עם קביעות שונות של חברות הביטוח (ואפילו של חוקרי התאונות של המשטרה), שממהרים לפעמים להטיל את האשמה על נהג הרכב, בטענה שהוא פעל בצורה לא אחראית.

לא פעם אני מסוגל להוכיח להם, ולבית המשפט, שהגורם לתאונה נעוץ בתקלות במכונית עצמה ולא באופי הנהיגה של הנהג.

כך לדוגמא, ישנם מקרים שבהם האשמה בתאונת דרכים מוטלת על הנהג, בטענה שהוא האיץ כאשר היה אמור להאט, או שהוא לא בלם כאשר היה צורך בכך. בעזרת שחזור הנתונים מהקופסא השחורה, אני מסוגל לזהות מקרים שבהם הנהג לחץ על דוושת הבלם בחוזקה אך הרכב המשיך לנסוע במהירות, או שהרכב האיץ בעוד שהנהג כלל לא לחץ על דוושת הגז – וכל זה בגלל תקלות שונות ברכב.

ההוכחות האלה יכולות להיות שוות לכם הרבה מאוד כסף בתביעות ביטוח, שלא לדבר על ההתמודדות מול המשטרה ומול מערכת החוק שתולות בכם את האשמה לתאונת הדרכים.

קופסה שחורה ברכב

חזרה לעיקרי המאמר